Søker 3 direktører til internasjonalt eHelse-selskap i vekst

Når du skal søke jobb er det vanskelig å finne info om selskapet på nettsidene deres. Hvordan er det å jobbe der? Hvem er de som jobber der? Hvordan ser selskapet på fremtiden? Vi tok derfor en prat med CEO Sverre Flatby og CFO Einar Bonnevie i CSAM, som akkurat nå søker etter nye kollegaer til tre svært spennende stillinger. 

Det norske selskapet CSAM er børsnotert, og forkortelsen står for Clinical Systems All Managed. De kaller seg selv “Den ledende leverandøren av nisjeløsninger innen eHelse i Norden” – men hva går dette ut på?

– Det betyr at vi har blitt ledende på å levere viktige kliniske spesialistløsninger til sykehus. Denne type helseprogramvare kjennetegnes ved at spesialisert helsepersonell bruker løsningene når de hjelper pasienter på betydningsfulle tidspunkter i behandlingsforløpet , forteller Sverre. 

-CEO i CSAM, Sverre Flatby

Han er dataingeniøren som sammen med Rikshospitalet var en av gründerne av CSAM i 2005. Einar har tidligere jobbet med kapitalforvaltning i finansbransjen, og har vært med siden 2008.

– I utgangspunktet var vi norske, men vi har nå blitt et Nordisk selskap som har 15 kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia, Spania og Filippinene. De fleste jobber i Sverige, der vi også har mest kunder – 95 prosent av kundene våre er offentlige sykehus, sier han.

Einar Bonnevie

-CFO i CSAM, Einar Bonnevie

Bransjen er i vekst, og CSAM har selv vokst ved å kjøpe opp andre selskaper og løsninger som passer med det de allerede har i porteføljen. Sverre presenterer noen svært interessante tall:

– Ved utgangen av 2020 var vi 170 ansatte, nå er vi 230. Omsetningen har økt fra 50 millioner kroner i 2015 til ca. 350 millioner i år. Målet er å være 600 ansatte og ha en omsetning på 1 milliard kroner i 2025.

– Dette betyr at vi er i konstant endring og vekst – og endring er det eneste som er stabilt i CSAM, smiler Einar.

Løsninger som hjelper mennesker 

Sverre forklarer at løsningene fra CSAM er like i den forstand at de er spesialistrettet, samtidig som det er ulike spesialområder som støttes. Det som er felles er at de hjelper pasienter i det som er viktige milepæler i alle menneskers liv. 

– Et godt eksempel på det er graviditet og fødsel, som er et spesialområde for oss. Løsningene våre følger opp og bistår helsepersonell å ta de riktige beslutningene for å sikre best mulig helse for nyfødte og den fødende mor.

Han legger til at de også har løsninger for klinikker som hjelper de som ønsker å få barn, men som sliter med å få det til uten bistand.

– Hvis man ringer nødnummeret, har vi løsninger som hjelper operatøren å redde liv. Med denne type akuttløsninger dekker CSAM 45 millioner borgere i Europa. I tillegg har vi løsninger for ambulansepersonell, også det for å redde liv. Vi leverer mange flere løsninger innen spesialiteter, men tar med ett eksempel til – vi har en løsning som forenkler administrasjonen av blod, celler og vev, fra donasjon til transfusjon eller transplantasjon – eller blodbankløsning for å si det enkelt. Dette er altså bare noe av det vår software gjør som hjelper mennesker hver dag.

Internasjonalt og hyggelig arbeidsmiljø

Med den lange fartstiden medarbeiderne har, er det ingen tvil om at CSAM er en god arbeidsplass – noe de to bekrefter. 

– For det første jobber vi med ting som betyr noe, og vi er med på å løse et samfunnsoppdrag. Det andre er at vi har en “fun at work”-stil og strategi. Det skal være gøy å jobbe her, selv om vi jobber med noe som er viktig og alvorlig, sier Sverre.

I tillegg handler det om å jobbe i grenselandet mellom ansvarlighet og kommersialitet – gjøre gode ting samtidig som de gjør god business. Ifølge Einar er det ikke nødvendigvis det å tjene penger som er driven hos CSAMs ansatte, men først og fremst å jobbe med løsninger som hjelper mennesker. 

– Blandingen av disse to er gjerne en større utfordring her enn i andre selskaper. Hovedtyngden av våre ansatte har enten helsefaglig eller teknologisk bakgrunn, og vi har mange flinke folk innen salg og administrasjon.

Sverre vektlegger også at de har mangfold på arbeidsplassen – i ordets rette forstand.

– Og slik har vi jobbet lenge. Vi er multilanddrevet med engelsk som hovedspråk, og vi føler at vi er et hjem for alle typer mennesker.

Einar nikker og er enig. 

– Hos oss fokuserer vi på talentene, om du er mann eller kvinne og uansett hvor du er fra. Og så er det jo slik at hvis ikke vi snapper talentene er det noen andre som gjør det.

Er du en av tre nye direktører?

Nå ønsker altså CSAM å ansette tre personer som vil være med dem videre på reisen.

– Felles for stillingene er at vi søker etter initiativrike og vekstorienterte ledere som skal være en del av ledergruppen. Her får du en fantastisk mulighet til å jobbe med både helse og børs, som er en spennende balanse. Og selv om vi er norske vil du jobbe internasjonalt, forteller Sverre – som beskriver kortversjonen av stillingene.

Communications Director 

Her vil du jobbe med internkommunikasjon, markedskommunikasjon og investormålgruppen. Dette er en spennende stilling der du vil være en nøkkelperson når det gjelder å kunne planlegge og bygge noe stort over tid. 

Les mer om stillingen hos Dfind

Business Area Director 

Dette er en kommersiell rolle, og du blir målt etter forretningsmessige prinsipper. Du skal lede den største delen av virksomheten vår og noen av nisjene som ble nevnt tidligere. Denne rollen krever at du forstår og leverer på balansen mellom samfunnsoppdrag, og det å ta gode kommersielle beslutninger. 

Les mer om stillingen hos Dfind

HR Director

I denne stillingen jobber du både med HR lokalt og samarbeider internasjonalt. De fleste ansatte er utenfor Norges grenser. Du skal ta vare på, forvalte og foredle eksisterende og nye medarbeidere – som er den største verdien vi har. Med så mange nye ansatte som kommer i årene fremover, er dette definitivt en utfordrende stilling. 

Les mer om stillingen hos Dfind

Christian Børresen

Markedssjef i Randstad og Dfind siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.